מתי עושים בדיקת כדאיות עסקית?
בעולם העסקי, אנו בהחלט עשויים למצוא את עצמנו לוקחים הימורים מפעם לפעם. חלקם הגדול יתברר כצעד אמיץ אך משתלם וחלקם ככל הנראה ילמדו אותנו שיעור נוסף ומועיל בעסקים.
אולם כאשר אנחנו מחליטים להקים עסק חדש או להיכנס בשותפות לעסק קיים; אין כל סיבה שנקפוץ אל המים, ושנהמר על כספנו.
מטרת הבדיקה היא להניח את דעתנו ולאפשר לנו לעשות צעד שקול ונכון פיננסית.
תוכן עניינים
בדיקת כדאיות לפני הקמת עסק
אומר מיד שגם אם מדובר בפתיחתו של עסק העוסק בתחום מוכר ונפוץ, הרי שעדיין מומלץ לערוך את הבדיקות הנדרשות.
מוטיבציה יזמית, שאיפות גדולות וכישורים אישיים (מקצועיים עבור מתן השירות וניהוליים לתפעול העסק); כולם בגדר הכרח להקמת עסק בשתי ידיים. אולם הם לא מה שיביא לנו את הלחם הביתה בסופו של יום.
מטרתה הראשונית והחשובה ביותר של הבדיקה היא לאפשר לנו לבסס את השאיפות שלנו על נתונים ריאליים ולא רק על בסיס רגש או תחושת בטן.
להלן מספר היבטים בהם בדיקה שכזו תסייע לנו לקחת צעדים שקולים ונכונים:
1. מה היעד הראשוני שלנו?
אדגים זאת על תחום נפוץ, למשל חנות בלונים.
החלטנו שאנחנו רוצים לתרגם את האהבה הגדולה שלנו לאמנות בלונים לכדי עסק משגשג שמוכר בלונים ומספק עיצובים במשלוחים ואירועים.
בדיקת השחקנים הבולטים שבתחום והבנת מידת התחרותיות הקיימת, יאפשרו לנו להבין באופן מדויק את העלויות הכרוכות בהקמת ותפעול העסק.
- כמה יעלה לנו לשכור חנות? והאם אנחנו צריכים חנות? או יכולים לתפעל את עצמנו כעסק אינטרנטי?
- כמה יעלה לנו לשווק את עצמנו? החל מבניית אתר, דרך הקמת דף עסקי בפייסבוק והרצת קמפיינים ממומנים בפייסבוק ובאינסטגרם.
- כמה הסחורה תעלה לנו? והיכן ניתן לחסוך בעלויות מבלי להתפשר על השירות?
- ומה תהא עלות עובד-מעביד? במידה ונזדקק לכוח אדם עם הקמתו של העסק.
- כמה עלינו לתמחר את השירותים שאנו נותנים? כך שנכניס לכיסנו סכום הגבוה מסך ההוצאה.
- ומה צפי ההכנסות שלנו? כך שהן יגשרו על ההוצאות הראשוניות שהיו כרוכות בפתיחת העסק (מיתוג, בניית אתר, הקמת דף עסקי, רכישת סחורה וכיוצא בזה).
2. מה אנחנו צריכים לשנות?
השלב הראשון של הבדיקה, מאפשר לנו להבין במדויק כיצד יראה סדר היום שלנו בניהול ותפעול העסק, לאלו הוצאות נידרש ולאלו הכנסות נכוון את עצמנו כדי לייצר רווח.
השלב השני נועד לערוך מקצה שיפורים:
בדיקת כדאיות כלכלית מאפשרת לנו להבין אם הרעיון שתכננו בקפידה עונה על הצרכים שלנו והשאיפות, או שאולי צריך לשנות רכיבים שונים כדי שכל הדבר הזה יעבוד כשורה.
למשל: ייתכן שנחליט כי כרגע מוטב לנו לנהל ולתפעל את העסק בכוחות עצמנו, ושעובד שכיר תחתינו זו הוצאה שאין בה כל צורך. כאשר העסק יגדל, לא תהא לנו כל ברירה אחרת אלא לקחת עובד שיקל עלינו.
בדיקת כדאיות עסקית לשותפות
הכניסה לשותפות יכולה להתרחש בטרם הקמת עסק או בעסק קיים, אז יהיה שותף מייסד ושותף נכנס.
נוכחותו של שותף בעסק לרוב נובעת מן הצורך שלנו 'להתמודד' עם ניווט הספינה יחד עם אדם נוסף, או מתוך צורך כלכלי או משילוב בין השניים.
שותפות יכולה להיות צעד מרגש, ולטמון בחובה פוטנציאל להגדיל נפח פעילות ולשאוף לסטנדרטים חדשים וסדרי גודל שונים; אולם בו-בעת, מדובר בישות נוספת לצדנו, אדם שיש לו החלטות משלו, רצונות משלו ואינטרסים משותפים ולא משותפים.
בדיקת כדאיות כלכלית לעסק עם שותפים תתמקד ב:
1. מה הערך שכל שותף נותן?
שותפות עסקית אמנם מעניקה יותר כוח, או מסייעת להפחית את גודל המעמסה שניצבת על גבו של מנהל עסק יחיד; אולם היא מצריכה להגדיל את גובה הרווחיות פי שתיים.
חשוב להבין האם ישנו אכן ערך אמיתי להצטרפותו של השותף – האם בכוחם של כל אחד מן השותפים להגדיל את מספר העסקאות? ואם כן אז כיצד?
2. כניסה לעסק קיים - מה מצבו הפיננסי הנוכחי?
במידה והציעו לכם להיכנס לשותפות בעסק קיים, הרי שעליכם להבין במדויק את הגוף אליו אתם מצטרפים.
דו"ח אקסל פשוט המשקף את גובה ההוצאות וההכנסות הוא איננו מספק, ועליכם לבקש לראות את התמונה הרחבה יותר אשר בוחנת את מידת רווחיות העסק.
מטרתה של בדיקה זו, היא לייצר תמונת מצב כלכלית מהימנה הנשענת על נתונים לרבות:
- רווח גולמי – מה הן העלויות הנדרשות לייצור המוצרים או למתן השירותים של בית העסק
- רווח תפעולי – דמי שכירות, משכורות עובדים, שיווק, ביטוח, חשבונות וכיוצא בכך.
- שורת הרווח הסופית – שקלול הנתונים הללו לדו"ח מסכם המשקף את כמה נשאר לנו הלכה למעשה, ולאחר כל קיזוזי המס הנדרשים.
כיצד מבצעים את הבדיקה?
מומלץ שבדיקת כדאיות לעסק תתבצע על-ידי יועץ עסקי מיומן שיידע לשאול את השאלות הנכונות ולהצביע על היבטים וסוגיות מסוימות הדורשים חשיבה נוספת והתעמקות.
הבדיקה מורכבת מרכיבים שונים, חלקם משתנים בהתאם לאופיו ואופי פעילותו של בית העסק:
השאלות שצריכות להנחות אותנו בבדיקה זו הינן:
- מיהו קהל היעד?
- מי הם המתחרים שלנו?
- האם הקהל הוא קהל שבוי? או קהל הפתוח להצעות חדשות?
- אלו אופני מכירה יתאימו לנו כדי להביא למכירה או לקבל לקוח/ה חדש/ה?
- מהו האופי המיתוגי של העסק? והאם עלינו למתגו?
- היכן המתחרים שלנו מפרסמים את עצמם? ובאילו אפיקי שיווק נשתמש?
- מה גובה ההשקעה הראשונית המדויקת הנדרשת מאתנו? למשל קבלת רישיון לתפעול עסק מסוים, קניית סחורה או ציוד עבודה קבוע, וכיוצא בזה.
- מה גובה ההוצאות התפעוליות השוטפות?
- מהי שורת הרווח אליה נשאף? ומה הם היעדים הריאליים להגדלת הרווחיות?
הכנות מקדימות:
חשוב שנזכור כי בצעדינו הראשונים, עוד טרם נצבור קהל לקוחות קבוע ויציב.
התייחסות פרטנית לעסק קיים:
בתרחיש ובו מדובר בכניסה לשותפות עם עסק קיים, הרי שהשאלות יישארו זהות, אך אליהן תצטרף הבקשה לקבל מפרט מדויק המציג את מצבו הפיננסי של העסק.
כניסה לשותפות יכולה להביא עמה את רצוננו לשנות ולייעל את העסק: להגיע לקהלי יעד חדשים, לייצר בידול חדשני אל מול המתחרים, מציאת אפיקים שיווקיים חדשים, שינוי ספקים ועוד.
התייעצו איתי בנושא בדיקת כדאיות לעסק
שמי שירן אטלס, יועצת עסקית המלווה עסקים קטנים ובינוניים, עסקים גדולים ועסקים רוצים לגדול.
לצד בדיקת כדאיות כלכלית לעסק, שירותיי כוללים ליווי עסקי משלב הקונספט, דרך שלב ההקמה ועד לתפעול והניהול השוטף.
השירות משלב בין מנטורינג עסקי לבין שקלול צעדים שקולים ונכונים המתבססים על נתונים.
בכל שאלה והתייעצות, אני מזמינה אתכם להשאיר לי פנייה באתר או ליצור עמי קשר טלפוני.