מי אני?
שמי שירן אטלס, יועצת עסקית מוסמכת, בוגרת קורס יועצים עסקיים באוניברסיטה הפתוחה, ובעלת תואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול.
מידע נוסף אפשר למצוא אודותיי כאן, אבל חשוב מכך, אציין שהסיפור המעניין באמת הוא אתם ואתן. זה העיקרון שמוכרח להנחות כל יועץ ויועצת עסקיים.
לא מדובר רק בשאלות דוגמת מה העסק שלכם, מהו מחזור ההכנסות החודשי, וכיצד הוא מתנהל מדי יום ויום; אלא גם במה הוביל אתכם להקים אותו מלכתחילה, לאן אתם שואפים לקחת אותו, מה הוא העסק שאתם מדמיינים שאליו אתם קמים כל בוקר.
הייעוץ שלי מורכב מ
- היכרות מעמיקה אתכם, להפוך אותי ממש לחלק חי ונושם מהעסק שלכם
- ניתוח הפעילות הכלכלית והתפעולית השוטפת
- וליווי אישי בו ניישם אסטרטגיות ומהלכים חדשים שיובילו אותנו ליעדים אותם נקבע מראש
תוכן עניינים
מה הם השירותים שאני מציעה?
מאחורי כל עסק יש בן אדם
עבור עובדים שכירים רבים, עסק הוא מקום שאו נועד לספק פרנסה חודשית סדורה, או נועד להגשים את ההכשרה המקצועית שהם עשו.
עבור בעלות ובעלי העסקים, מדובר ב'בייבי' שלנו, בחלום שאותו אנחנו מטפחים מדי יום ויום, חושבים עליו, דואגים לו ורוצים עבורו את הטוב ביותר.
יש כאן המון רגש, המון מוטיבציה, וכאשר דברים אינם עובדים כפי שאנו רוצים, זהו עלול להיות גורם מרכזי שיוציא לנו את הרוח מן המפרשים.
ייעוץ עסקי הוא תחום שניכרת בו מאוד החשיבה המתמטית, ניתוח שרירותי שבא לחתוך בבשר ולגרום לדברים לעבוד.
אך בגישה שבה אני נוקטת, אני רואה גם את הנפשות הפועלות, מבקשת להבין את הסיפור שמאחורי העסק ואת המוטיבציה שמניעה אותנו.
השילוב שבין להבין את הרגש לבין לפעול מהראש ולהסתכל קדימה בצורה עניינית, הוא קריטי להצלחה שלנו.
אם יש לכם עסק שצריך הזנקה קדימה, אני כאן לעשות אתכן ואתכם תהליך, לא לקחת אתכם לשם, אלא ללכת יחד אתכם ליעדים שאותם נציב.
איך עושים את זה בפועל?
לא אחת פונים אלי לקוחות שמעולם לא התנסו בייעוץ עסקי קודם לכן.
אני שומעת את החששות שנובעים מאי-הוודאות למה שצפוי, וזו בדיוק הסיבה שהובילה אותי לערוך את המאמר הזה.
1. שיחת היכרות ואיפיון
אדגים את זה דרך מקצועות אחרים, למשל אדריכל לבנייה פרטית.
בפגישה הראשונה עם האדריכל, הוא רוצה להכיר את דיירי הבית. להבין מה הם הצרכים שלהם. הרי לא כל אחד צריך מטבח גדול, ולא כל אחד מעוניין לארח או מחפש חצר גדולה. הוא מבקש לאפיין את המוצר עבורם.
מעצב גרפי שעורך מיתוג מחודש לעסק, מבקש לפגוש את בעלי העסק, הוא רוצה להבין אותו ומי הם הקהלים שלו. הרי רק כך הוא יוכל לערוך לוגו ושפה עיצובית שישדרו את האווירה הנכונה, ויעבירו את המסרים השיווקיים לקהלי היעד הנכונים.
אותו הדבר קורה איתנו, והמטרה של שיחת האיפיון היא להבין:
- מי אתם – אבל באמת מי אתם, למה הקמתם את העסק, במה עסקתם קודם לכן, למה בחרתם בעסק הזה.
- לאן אתם שואפים – יש את המצב הנתון, אתם יודעים שאפשר יותר מזה. השאלה היא אם אתם יודעים להניח את האצבע ולדייק את השאיפות. אם לא, אז הרי שזוהי המשימה הראשונה שלנו. ממש בפגישה הראשונה. דמיינו שאתם רצים ללא כל מטרה. ייתכן שתתעייפו מהר. אך אם תדעו שהקיר נמצא במרחק X מכם וזה מה שיוביל אתכם ניצחון, אתם לא תרפו ותמשיכו במלוא המרץ.
- מה המצב הנתון – ואל תדאגו, אני עוד אבדוק היטב את המסמכים החשבונאיים, הפעילות הכלכלית והתפעול בשטח. אבל אני רוצה לשמוע את זה מכם. אתם הכוח שמניע את העסק, ואני מוכרחה לדעת מה אתם מרגישים ואיך אתם רואים את הדברים מראות עיניכם.
2. בדיקה בשטח
לרוב אני נוהגת לנצל כבר את הפגישה הראשונה שלנו כדי להכיר את העסק שלכם.
יחד אתכם, תסבירו לי איך העסק עובד, מה התהליכים.
האם יש מחלקת מכירות וממנה לקוח שנסגר עובר למחלקת שירות ושימור?
האם יש עבודה מסוימת שעוברת מספר מחלקות? נניח מחלקת תכנון ועיצוב, לאחר מכן מחלקת ייצור ולאחריה מחלקת התקנה ותחזוקה שוטפת?
מי הם הספקים שלכם? מהו סוג הלקוחות שלכם?
או במילים אחרות איך נראה היום יום.
לצד הרובד החשוב שמבהיר לי איך הדברים נראים בשטח, אמקסם את אותה הפגישה כדי לקבל מכם מסמכים חשבונאיים; להבין את מחזור ההכנסות, ההוצאות, הרווח הקיים.
3. הגשת תכנית עבודה
אני ואתן/ם עשינו לא מעט עבודה ביחד בפגישה הראשונה, ועכשיו אני אוספת איתי את כל החומרים והרשמים, ויושבת להכין תכנית עבודה מסודרת.
מטרתה של תכנית העבודה לסמן לנו בדיוק איפה הן נקודות התורפה שאיתרתי, מה הן נקודות החוזקה, היכן נוכל לחסוך והיכן מוטב שנשקיע.
יש הבדל עצום בין להרגיש שצריך לשנות, לבין לראות את מה שצריך לשנות כתוב שחור על גבי לבן.
זה הופך את הבלגן (שגם גורם ללא מעט מתח ובלבול) לבנק יעדים מסודר. זה מפחית את הדאגה שעופפת את העסק, ומאפשרת לנו לפעול עם 2 רגליים יציבות על הקרקע.
בנוסף, תכנית העבודה מפרטת במדויק מה הייעוץ כולל, בכמה פגישות מדובר ומה התהליך שצפוי לנו, שלב אחר שלב.
4. מתחילים לעבוד
אין לנו זמן לבזבז, קופצים אל המים.
תלוי מאוד במצבו של העסק, אך לרוב מדובר בפגישות שמתקיימות פעם בשבועיים. במידת הצורך התכיפות תעלה, אך ארגיע ואומר שמדובר בקצב תכוף מספיק ב-99% מהפעמים.
כשאני אומרת שמתחילים לעבוד זה יכול לכלול:
- שינוי בתמחור המוצרים / השירותים
- חיפוש והחלפת ספקים – תמורה טובה יותר, שירות טוב יותר, מחירים שאולי טובים יותר (לא בהכרח שמחיר זול יטיב עם העסק)
- שינוי מבנה העסק – האם יש אבטלה סמויה? בעל תפקיד מסוים שנושא על עצמו יותר מדי אחריות? בעל כישורים מסוים שיכולותיו לא ממוקסמות עד הסוף?
- שינוי גישה ניהולית – כולל גם מנטורינג לגיבוש מיומנויות ניהול
- שינוי סדר זמנים
- ואלו הן באמת דוגמאות ספורות בלבד.
5. בדיקת התכנית העסקית / בניית תכנית עסקית
לעסקים שיש להם תכנית עסקית קיימת, תיערך בדיקה כבר במסגרת הפגישה הראשונה והכנת תכנית העבודה.
במידה ויידרשו שינויים בתכנית העסקית, אני נוטה לערוך אותם רק בשלב הזה, כיוון שהוא מאפשר לי להכיר את העסק לעומקו, ולקבל החלטות שמבוססות על נתונים בלבד.
לעסקים קיימים שאין להם תכנית עסקית, אני עורכת את התכנית העסקית גם בשלב הזה בלבד ומאותה הסיבה.
לעסקים שנמצאים בשלב ההקמה, חשוב לבנות את התכנית העסקית עוד לפני שעושים כל צעד מעשי ראשון.
6. המשך עבודה שוטפת
ממשיכים בעבודה, מבצעים שינויים, ובוחנים נתונים בשטח.
חשוב לציין: המטרה שלנו היא לא לפעול על-פי תחושות בטן.
בניהול של עסק צריך רגש בשביל המוטיבציה, אבל אגיד שמשהו בסביבות ה-70% מסך הצעדים שלנו מוכרח להתבסס על הראש. לפעול מתוך הבנה עסקית.
בעלי ובעלות עסקים רבים אמרו לי שהם רואים את העסק או החברה שלהם מזווית שונה לחלוטין לאחר מספר מפגשים. זו בהחלט תהיה גם אחת מן המטרות שלי אתכם/ן.
התייעצו איתי
מחפשים או מחפשות אחר יועצת עסקית שתלווה את העסק שלכם?
אשמח לעמוד לרשותכם ולהציע לכם את שירותיי.
אני מזמינה אתכם ליצור איתי קשר טלפוני או להשאיר לי פנייה באתר לקבלת שיחה חוזרת. כבר מן השיחה הטלפונית הראשונה, אפעל להכיר אתכם ואתכן, ונבחן כיצד נוכל לסלול ביחד דרך עסקית חדשה, מוצלחת וממוקדת מטרה.