על בדיקת רווחיות עסקית
אני יכולה להציג את נושא הייעוץ העסקי באופן מורכב, סבוך וגדוש במושגים ומונחים.
אולם בסופו של יום, הסיבה שלשמה לקוחות שוכרים את שירותיי היא אחת ויחידה – האם העסק רווחי או לא? והאם וכיצד ניתן להגדיל את הרווחים?
דרך יצירת תמונת מצב פיננסית מדויקת, נשכיל לקרוא את המפה ומשם נוכל לגבש את הצעדים הבאים שיביאו אותנו אל המטרה.
תוכן עניינים
איפה אנחנו עומדים היום?
מעסקים קטנים, דרך בינוניים ועד ולחברות רחבות ידיים, כולם ככולם נשענים על דו"חות חשבונאיים שונים ובראשם דו"ח רווח והפסד המנופק על-ידי רואה החשבון.
על-פניו, מדובר בדו"ח שמטרתו לשקף את הסטטוס הפיננסי שלנו תוך שקלול נתונים חשבונאיים כגון קיזוזי מס וכיוצא בכך.
זהו דו"ח חשוב, ואין מטרת בדיקת הריווחיות להוזיל את משמעותו ותרומתו לניהול עסק בריא, אולם כאשר אנחנו נכונים להבין את מצבו המדויק של בית עסק, הרי שעלינו לאסוף מקבץ נוסף של נתונים במטרה לענות על מספר שאלות מפתח:
- תמחור – האם תמחור השירותים/המוצרים שלנו הוא נכון?
- רווח פוטנציאלי – האם ביכולתנו להציג שורת רווח גבוהה יותר מן המצב הנתון כיום?
- הוצאות שוטפות – והאם ההוצאות שלנו משקפות צורך, או שמא 'נקלענו' להרגל?
מן הרגע שהתשובות המדויקות לשאלות אלו יהיו בידינו, נוכל לבחון באופן פרקטי את הפעולות שיאפשרו לנו למנף את הפעילות העסקית ולצמוח.
כיצד עורכים בדיקת רווחיות של עסק?
הרוב הגורף של בעלי ובעלות העסקים, אינם מסתמכים רק על רואה החשבון שלהם, ועורכים טבלת הוצאות והכנסות משלהם. לבעל או בעלת עסק שאין בידם טבלה כזו, זהו גם אחד מהצעדים הראשונים שנעשה לאחר שנכיר את כל ההוצאות וההכנסות.
זוהי יוזמה נהדרת ופעולה הכרחית לפעילות פיננסית בריאה ומושכלת. עם זאת, היא איננה מספקת לנו את תשובת הרווחיות.
אצל רוב בעלי העסקים שליוויתי ושאני מלווה, עלה מנתוני הטבלה שככל שההכנסות גדלו, כך גם סך ההוצאות גדל. טבעי והגיוני, לא?
ובכן, מן הצד האחד זה בהחלט מתקבל על הדעת, אולם מן הצד השני יתכנו פרמטרים נוספים שיוכלו לאפשר לנו למקסם את הסכום שבסופו של יום יישאר אצלנו בעובר ושב.
הנה כמה מן המדדים הבולטים הנדרשים לצורך בדיקה זו:
1. רווח גולמי
אפשט מיד את המושג, כיוון שלעתים הוא נשמע מעט מאיים.
הרווח הגולמי משקף את העלויות אליהן אנו נדרשים לצורך ייצור ושיווק המוצרים שלנו / השירותים שאנו מעניקים, וההפרש בינן לבין התמחור.
ייתכן מאוד ונגלה שניתן לצמצם את העלויות דרך צעדים שונים לרבות:
- העלאת תמחור המוצרים / השירותים
- החלפת ספקים או כניסה למו"מ עם הספק לאור היותנו לקוח בהיקף גבוה
- שינוי חומרי גלם הנדרשים לעלויות ייצור גבוהות
- תשלום עבור עודף עובדים בתרחיש ובו ישנה אבטלה סמויה בבית העסק
- וכיוצא בכך.
כל היבט שכזה ראוי להיבחן היטב.
2. רווח תפעולי
חשוב לי לעמוד על הבדל ניכר בין רווח גולמי לבין רווח תפעולי:
הראשון, מגלם את ההוצאות אל מול ההכנסות שלנו לצורך ייצור המוצר או מתן השירות.
השני בסעיף הנוכחי, מגלם בתוכו את ההוצאות שמסביב, דוגמת תשלום דמי שכירות בעבור הנדל"ן המסחרי, תשלום משכורות העובדים, הוצאות פרסומיות (ראו גם ייעוץ שיווקי לעסקים), הוצאות ביטוחיות, ארנונה, חשבונות חשמל ומים וכיוצא בכך.
ייתכן ונגלה בבדיקה שכזו, כי סך ההוצאות שלנו הוא גבוה, ושניתן לבצע שינוי מהותי שיפחית במידה משמעותית את ההוצאות השוטפות.
אם נפשט את זה: לפעמים אנחנו נכנסים למעין ראיית מנהרה. אנחנו פועלים באופן אחד ומקבלים את ההוצאות הללו כאילו והן גורל שצריך לקבלו. בדיקה שכזו תנער אותנו ותאפשר לנו לחפש מסלולים חלופיים.
3. שקלול הרווח האמיתי
לבסוף מגיעה הבדיקה שמטרתה לשקף מהו הרווח הנקי.
לאחר שנשקלל את הנתונים המגלמים את כל ההוצאות, וכן נתחשב גם בדו"חות החשבונאיים המשקפים את קיזוזי המס, נוכל להבין האם אנו עסק שעומד על הרגליים, עסק שנשאר עם הראש מעל המים, עסק שלא קרא את המפה הפיננסית בצורה נכונה, או עסק שנקלע ל'הרגל' ויכול לשלשל לכיסו רווח נקי גבוה יותר.
המטרה שלנו בבדיקת רווחיות עסק היא לבחון כיצד לייצר את שורת הרווח הנקי הגבוהה ביותר.
הסתכלות לעתיד
ישנם בעלי עסקים שמבקשים לבדוק את רווחיות העסק שלהם כדי להרגיש יותר עם שליטה, או מתוך חשש שמא הם מפספסים את התמונה הגדולה.
ישנם בעלי עסקים שעושים זאת מתוך המטרה המובהקת להגדיל את רווחיות העסק, ולעתים אף ממש מתוך תחושת דחיפות להצלת הפעילות העסקית.
בין אם מדובר במקרה הראשון ובין אם מדובר במקרה השני, התועלת שיכולה להיווצר לנו מבדיקת רווחיות של עסק היא עצומה:
הוצאות שיווק
ייתכן שבית עסק מסוים בחר להישען אך ורק על קידומו בדף עסקי בפייסבוק ובקידום ממומן ברשתות חברתיות. הרווח שעמד לרשותו איפשר לו תקציב מסוים בלבד.
לאחר שנגדיל את רווחיות העסק, וזאת רק מתוך פעולות התייעלות פנימיות, ייתכן שנוכל להשתמש בתקציב העודף כדי להגדיל נפח פעילות פרסומית דוגמת: בניית אתר לבית העסק, קידומו במנועי החיפוש, קידום תוכן ממומן, מיתוג חדש ועוד.
טיפוח העובדים
אנו יכולים לנצל את רווחיותו של בית העסק שזה עתה גדלה, כדי לטפח את ההון האנושי הפנימי.
עסק מוצלח מנוהל על-ידי מנהל או מנהלת מוצלחים ויתרה מזאת על-ידי עובדים מוצלחים ונאמנים.
יום גיבוש, יום כיף או הקצאת תקציב לשי עבור עובד או עובדת מצטיינים; דוגמאות ספורות אלו משקפות את כוונתי כי ניתן להשקיע בעובדים, וכך לחזק את תחושת המחויבות שלהם לבית העסק, דבר שיתבטא גם בטיב השירות כלפי לקוחות או התפעול.
פינוי זמן לניהול
עוד ייתכן שבזכות הרווחיות שגדלה, כך תחושת הרווחה והשקט הנפשי שלנו תגדל.
כמנהלים, חשוב שנסתכל על התמונה הכוללת, ושנפעיל את הכול מראייה רוחבית.
אנו יכולים להיות אנשים בעלי מיומנויות ניהול גבוהות, אך אם ניקלע לתרחיש ובו משאב הזמן נגזל מאתנו, הרי שזה ישפיע גם על המנהל המוכשר ביותר.
כמה זמן לוקח לבדוק רווחיות עסקית?
משך הזמן הנדרש לבדיקות רווחיות לעסקים יכול להתקצר ולהתארך בהתאם לאופי הפעילות והיקפה.
בעוד שמפעל נשען על חומרי גלם רבים ושונים, ספקים, צוותי עובדים ועוד, הרי שסטודיו קטן לעיצוב רהיטים בעץ ובברזל נשען על חומרי גלם מועטים יותר וספקים מועטים יותר.
ישנם עסקים בהם תספיק לי פגישה אחת, ולאחריה אוכל לשקלל את כלל הנתונים ולשקף סטטוס פיננסי מדויק, וישנם עסקים אחרים הדורשים מספר מפגשים וביצוע בדיקות פנימיות מצד המנהלים/בעלי העסק.
התייעצו איתי
נעים מאוד, שמי שירן אטלס, אני יועצת עסקית מוסמכת ובעלת סוכנות בוטיק לייעוץ לעסקים.
הקו שמנחה אותי עם כל לקוח ולקוחה, הוא להיות חלק בלתי נפרד מבית העסק שלכם, ובמהלך הליווי העסקי שאני מעניקה, נצעד בדרך משותפת; דרך שבה אני ואתם נבחן את העסק, נעשה את שיעורי הבית ונכין שורה של צעדים פרקטיים ליישום.
אני לא מאמינה במתן הנחיות באוויר, ורואה במקצוע שלי יותר כמנטורינג מאשר יועץ. איש מקצוע שהולך יחד אתכם לכל אורך הדרך.
נבחן ונבדוק, נתווה אסטרטגיה שעליה נסכים וניישם ביחד.
לכל שאלה והתייעצות, אני מזמינה אתכם להשאיר לי פנייה באתר או ליצור איתי קשר טלפוני.