הגדרת יעדים עסקיים

השאירו פנייה:

מה זה ייעוץ עסקי?

הגדרת יעדים היא אחד החלקים החשובים ביותר בתכנון העסקי שלכם.

זהו בעצם התהליך בו אתם מחליטים לאן ברצונכם להגיע, ומהי הדרך הנוחה והבטוחה ביותר להגיע לשם, כדי להשיג את התוצאות הרצויות והמקוות. 

מחקרים מוכיחים כי קיים קשר ישיר בין הצלחה להגדרת יעדים ברורים.

תוכן עניינים

הגדרת יעדים עסקיים

דמיינו לעצמכם מבנה רב קומות. 

אתם אנשים נמרצים והמטרה הראשונית שלכם היא להגיע לקומה הראשונה במהירות האפשרית. 

אם תראו תור ארוך משתרך לפני שלוש המעליות, ייתכן ותחליטו פשוט לפנות אל חדר המדרגות ולדלג אליה בקלילות. האם תהיה זו הדרך בה תבחרו, גם במקרה ותרצו להגיע לקומה ה – 20?

מטרות

על מנת להגדיר יעדים בצורה יעילה, עלינו להחליט לא רק מה ברצוננו לעשות, אלא גם לתכנן כל שלב בנפרד. כל אחד מהשלבים הוא מטרה שצריכה להיות מוגדרת. אלה הם היעדים לטווח הקצר.

אם נחזור לבניין רב הקומות שלנו, הרי ברור לכם שלא תוכלו להשתמש בחדר המדרגות ולדלג היישר לקומה העשירית לדוגמא, תהיו חייבים או לעבור את כל הקומות בדרככם אליה בטיפוס, או להשתמש במעלית.

אם כך, הגדרת יעדים תכלול בתוכה פירוט המטרות שבדרכנו לכל אחד מהיעדים, ותכנון הדרך הנכונה אל כל אחת מהן. אם תרצו, מדובר בשביל ועליו אבני דרך מסומנות. קביעת המטרות היא כמו תמרור הכוונה.

כל אבן היא מטרה ומשעברנו רצף אבנים הגענו אל היעד, או לפחות התקרבנו אליו.

דוגמא ממטרה ליעד

יש לנו משרד פרסום קטן, הוא אמנם מצליח, אבל אנחנו רוצים שיגדל.

  • המטרה – להצמיח את העסק מעמד של עסק משפחתי קטן, למעמד של עסק בינוני
  • הגדרת הדרך – איתור וקבלה של מספר לקוחות מוגדר חדש לעסק
  • האם זה אפשרי – האם במסגרת ניהול הזמן שלנו יש לנו מקום ללקוחות חדשים ולכמה? ניהול זמן נכון מאפשר לנו השלמת פעולות רבות יותר בפרק זמן קצר יותר. מה מספר לנו לוח השנה על תכנון הזמן שלנו?
  • טווח זמנים מוגדר – תוך כמה זמן אנחנו רוצים להוסיף את הלקוחות החדשים?
  • מעקב – נעקוב באופן עקבי אחר הלקוחות החדשים שהצטרפו, תוך בדיקה מתמדת של התרומה שאנחנו לא גורעים מטיב השירות שניתן ללקוחות הקודמים.
    חשוב לזכור, לקוחות חדשים על חשבון לקוחות ישנים, עלולים להביא אותנו למצב הפוך מזה שקיווינו לו. לכן, הניטור והמעקב חשובים מאד.
  • היעד – שלושה לקוחות חדשים, בתקופה של חמישה חודשים, שנכנסו במסגרת ניהול הזמן שלנו מבלי לפגוע במסד הלקוחות הקיים. העסק גדל והרווחים גם הם.

איך מגדירים יעדים

אני אישה של תכנונים מעשיים והכנה מוקדמת. 

לפני שאני פוצחת במשימה זו או אחרת אשב עם עצמי, אציין נקודות מפורטות ככל שאוכל, תוך שאני מנסה מצד אחד להכניס אותן אל תוך נוסחאות כדי להקל על הדיוק, ומצד שני לא למקם את הנוסחאות שיצרתי בקופסא בצבע אחד.

כלומר, המטרה הראשונית היא לדייק את עצמי ככל שניתן, אך לשמור על גמישות מחשבתית ויצירתית ולהשאיר לעצמי פתחים לנופים חדשים. 

רשמו לעצמכם רשימת שאלות וענו עליה

  1. מה אתם רוצים להשיג? 
  2. מי המעורב או המעורבים במשימה? 
  3. האם המטרה ברת השגה או שאולי כדאי לסמן מטרה קצת שונה? 
  4. האם אנחנו יכולים להגדיר את היעד בצורה פשוטה וברורה, או שאולי הסתבכנו כבר בהגדרתו? 
  5. מהם היעדים שלנו לטווח המידי והקצר? (מטרות)
  6. מהם היעדים שלנו לטווח הארוך?
  7. מהם המשאבים הנדרשים בדרך להשגה המטרות?
  8. האם יש לנו את המשאבים, או את הדרך להשיגם?
  9. מהן החוזקות של העסק?
  10. מהן החולשות של העסק?
  11. האם תהליכי השוק בזמן הנתון מראים פוטנציאל צמיחה, או אולי שינוי כיוון או המתנה?
  12. מהם האתגרים המידיים שעומדים לפנינו?
  13. איך מודדים את ההתקדמות בדרך למטרה?

מטרות ויעדים בדרך להצלחה דוגמאות

בדוגמא שנתתי קודם, התייחסתי למשרד פרסום שמטרתו להגדיל את העסק באמצעות גיוס לקוחות נוספים. אבל חשוב לזכור ולדעת שישנן שפע מטרות ועוד המון יעדים חשובים לא פחות בדרך להצלחה.

כמו למשל:-

  • המטרה – הגברת המוטיבציה אצל העובדים ומתן אפשרויות קידום ומשובים לעובדים
  • היעד – שביעות רצון ותחושת סיפוק גוברת עד לסוף השנה
  • המטרה – עידוד לקוחות קיימים על ידי סקרי שביעות רצון 
  • היעד – עליה במידת שביעות הרצון והצטרפות לקוחות חדשים בתוך חצי שנה

יופי, רשמנו, ענינו ומה עכשיו?

לאחר שעניתם לעצמכם, על השאלות. ניפיתם את הטפל, דייקתם את המטרות והיעדים והגעתם להצהרת כוונות ברורה, זה הזמן לשתף אותה עם השותפים, העובדים, ואולי אפילו בהמשך עם הלקוחות והציבור הרחב, כלומר עם הלקוחות הפוטנציאלים.

  • שיתוף העובדים שלכם ברשימת המטרות ובאופן הגשמתם, הם אחד ממעוררי המוטיבציה והנאמנות הטובים ביותר. כשעובד מרגיש שסומכים עליו ומתחשבים או לפחות מקשיבים להערותיו ודעותיו, רמת המוטיבציה שלו עולה. הכרת היעדים תסייע לכל המעורבים בעסק, מההנהלה ועד לעובדים, למלא את תפקידם על הצד הטוב ביותר.
  • עברו יחד על הרשימה, בדקו אם היא רלוונטית לכולם או שאולי יש צורך לחלק את המשימות לצוותים.
  • הקפידו לקבוע לוח זמנים ריאלי לכל אחת מהמטרות. לוח זמנים שאינו ריאלי עלול לגרום לתסכול, או תחושת כישלון ואלה רק ירחיקו אתכם מהשגת היעדים. 
  • חלקו תפקידים לבודדים או לצוותים, כשלכל אחד ברורה המטרה ויחד הם יצרו רצף משימות בדרך להגשמת המטרות והיעדים שנקבעו על פי לוחות הזמנים הברורים. 
  • תיעדוף – לברור מהן המשימות הראשונות שיש לבצע על מנת שלהתקדמות יהיה יסוד ברור ואיתן.
    לפעמים קורה שמתברר, בשל אילוצים שונים, שיש צורך לשנות או להחליף בין משימות. תקשורת פתוחה ויכולת הקשבה והכלה יאפשרו זרימה של הפעולות גם במקרים שכאלה.
  • המעקב והשיתוף חשובים ולכן הקפידו על קיום פגישות עם הצוותים כולם אחת למועד מסוים. בקשו מהם לנהל יומן התקדמות והשאירו דלת פתוחה לשאלות. תקשורת פתוחה ביניכם לבין הצוותים והעובדים, ובינם לבין עצמם, פירושה זיהוי מכשולים בזמן, מציאת פתרונות מהירים ותחושה של יצירתיות ועוררות.

לכל שאלה, אני מזמינה אתכם להשאיר לי פנייה:

לסיכום

אני שירן אטלס, יועצת עסקית מוסמכת. ולכם ולי ישנה מטרה משותפת:-

להביא לצמיחתו ושגשוגו של העסק שלכם, בדרך הנכונה והבטוחה ביותר.

בואו נדבר! 

השאירו פניה ואשוב אליכם בהקדם