במאמר הקודם התייחסנו לחשיבות המוניטין ושיווקו.
עד כמה חשוב שיווק המוניטין לקידום העסק שלכם והשפעתו על הדרך בה רואה אתכם קהל הצרכנים הנוכחי והפוטנציאלי.
במאמר הפעם נדבר קצרות על התאמת השיווק לקהל מטרה, או קהל יעד.
תוכן עניינים
מהו קהל יעד?
ברור שהשאיפה שלנו היא להגיע לכולם.
באופן הטבעי ביותר, כל בעל עסק רוצה שכל העולם ובת דודתו גם, ידעו שהוא שם.
אבל, בתוך "כולם" ישנה קבוצת צרכנים עיקרית.
לקבוצה העיקרית משתייכים אותם לקוחות שקיימת הסבירות הגבוהה ביותר, שירצו את המוצר או השירות אותו אתם מספקים.
קהל היעד
כדי שנוכל לשווק נכון יותר את העסק, עלינו לדעת מי הם אותם אנשים, שאנחנו מניחים שיוכלו להפיק את מירב ומיטב התועלת, מהמוצר אותו אנחנו מספקים, ולהפוך אותם לבסיס הלקוחות העיקרי של העסק.
מהו בסיס הלקוחות?
בפשטות, אותם שקונים או משתמשים שוב ושוב, במוצרי או שירותי העסק. על פי רוב, בסיס הלקוחות יהיה מבוסס על התחום בו אתם עוסקים.
כמובן, שעלינו להמשיך ולהשקיע גם בבסיס הלקוחות הקיים, על מנת לבנות מערכת טובה ומתגמלת מולם, כדי לשמר אותם כלקוחות נאמנים.
לקוח נאמן – הוא לקוח שמסייע לנו להעצים את המוניטין שלנו.
תמיד נתור אחר דרכים להגדיל את בסיס קהל הלקוחות הנוכחי, תוך שאיפה להגיע לתודעת קהל נוסף וחדש, שיצטרף לבסיס הקיים.
בקצרה :-
"קהל יעד" מתייחס לאותה קבוצת צרכנים, שלדעתנו ירצו או יזדקקו לשירות/למוצר, אותו העסק שלכם מספק.
בניית קהל היעד הוא חלק חשוב בכל תכנית עסקית שנבנה יחד.
בין השלבים בדרך למיקוד קהל היעד
- הגדרה – מיהם האנשים שצורכים, או עתידים לצרוך את המוצרים או השירותים שאתם מספקים
- מחקר שוק – בדקו מה פוטנציאל הצמיחה של העסק על ידי בדיקה מהם העסקים הדומים/המתחרים הנמצאים בשוק. מי המתחרים החזקים יותר והאם יש אפשרות למצוא בתוך התחום נישה שתייחד ותמצב את העסק שלכם בשוק.
איך נזהה ונפעל מול קהלי היעד השונים?
קהל היעד, הוא הגדרה כללית, כשאנחנו באים לפרק אותה אנחנו מגלים שישנם מספר סוגים שונים של קהל יעד נתייחס לשניים
הקהל הקר
אלה הם אנשים שתרים אחר המידע ברשת. הם יודעים מה השירות או המוצר להם הם נזקקים והם יודעים שהעסק שלך יכול לספק אותו.
מה הם לא יודעים? הם לא יודעים דבר וחצי דבר על העסק שלך.
פניה אליהם – היא הדרך לתת להם להכיר את העסק והיא זו שתעזור לכם להגיע למערכת יחסים עסקית מתמשכת ביניכם כעסק פעיל לבינם כלקוחות.
לדוגמא:– אם אתה מוכרים עזרים לגיל השלישי, לא תפנו להורים צעירים, או לבני נוער
פניה של מכון כושר תהיה לקהל שונה מאשר פניה של חנות נעלים, גם אם היא מוכרת נעלי ספורט. אבל אולי אותו קהל אליו יפנה עסק שכל עיסוקו בספורט החל מהנעלה וביגוד וכלה בציוד ביתי – הוא זהה או דומה לקהל אליו יפנה מכון הכושר.
לצורך התחלה, הדרך המהירה ביותר להגיע אל קהלים אלה בימינו היא כנראה הרשת החברתית.
הקהל החם
מכיר את העסק. אולי הגיב פה ושם על השירות שהעסק שלכם מציע, הביעו סוג של ענין, אך טרם בצעו את הצעד.
בניגוד לקהל הקר – הקהל החם כן הספיק להכיר במידת מה את העסק, אך זה עדין לא הביא אותו לכלל פעולה. רכישת השירות או המוצר.
במקרים אלה כדאי לערוך פילוח שוק. כלומר – לקחת קבוצה גדולה של קהל ולפרק אותה לקבוצות קטנות יותר בעלות סממני ענין דומים, צרכים דומים.
קל יהיה לכם להתחיל בפילוח על ידי מיקוד ראשוני של בסיס הלקוחות הקיים שלכם.
אתם כבר מכירים אותם והם אתכם.
פילוח שכזה יאפשר לכם לבנות אסטרטגית שיווק מותאמת אישית ותוכלו למקד את השיווק על פי התאמתו לתתי הקבוצות – כמו בדוגמא שלמעלה.
פניה לקהלי יעד
לאחר שהגדרתם את קהל היעד נסו לאתר את הקבוצות בהן הם מיוצגים בצורה הבולטת ביותר במדיה ובקהילות השונות. כך תוכלו להפנות את המסרים שלכם ישירות לקבוצות המותאמות
השתמשו בשפה ברורה, קלילה, ואינפורמטיבית. השתדלו להשתמש בעגה המקצועית, או בסלנג המשותף – כדי ליצור קרבה, אך לא להגזים. הכלל הוא מינונים.
הרשתות החברתיות השונות – השתמשו בהן על מנת להגיע אל קהל היעד אך שמרו על עקביות. גם אם הפניה מעט שונה מרשת אחת לאחרת, הקפידו על קשר עקבי בנוסח כדי למתג את העסק. אפילו מציאת סלוגן קבוע.
המלצות – אל תהססו לפנות ללקוחות קבועים, לבקש שימליצו עליך, גם ברשתות החברתיות וגם מפה לאוזן.
לסיכום
שמי שירן אטלס, אני יועצת עסקית מוסמכת.
בכל שאלה והתייעצות בנושא ייעוץ שיווקי לעסקים, השאירו לי פניה באתר,
או צרו עמי קשר טלפוני 050-6478732