מתחילים בצעד ראשון
אזור המרכז, מן העורקים הכלכליים הראשיים של ישראל, הוא גם אחת מן הזירות העסקיות הסבוכות והמאתגרות ביותר עבור בעלי ובעלות עסקים.
אם אשים לרגע בצד את התחרות העסקית הרבה שקיימת, הרי שהעלויות השוטפות, כל שכן באזור גוש דן ומעט צפונה ממנו, אינם מעניקים כל נחת.
מטרתי כיועצת עסקית היא למצוא יחד אתכם את הנוסחה הנכונה עבורכם; הנוסחה שתאפשר להגדיל מכירות / לקוחות מן העבר האחד, אך גם שתמפה באופן מדויק את ההוצאות ותחתוך היכן שניתן וצריך מן העבר השני.
שמי שירן אטלס, יועצת עסקית מוסמכת מטעם האוניברסיטה הפתוחה ומהנדסת תעשייה וניהול. את הסיפור עלי תוכלו למצוא כאן, אך הסיפור שחשוב שנשמע הוא כולו שלכם.
תוכן עניינים
השירותים שאני מעניקה
כל עסק מתחיל עם חזון, מאחורי כל חזון יש אדם
מעסקים קטנים, דרך בינוניים ועד לגדולים, כולם החלו בצעד ראשון, ביוזמה.
זה אף פעם לא קל. לעתים זה מלווה בהמון התרגשות ומוטיבציה, לעתים בחשש אך עם אש בוערת שפשוט לא מאפשרת להסתכל יותר אחורה. רק על היכולת הזו ללכת על זה בכל הכוח, מגיע שאפו גדול.
אני מאמינה כי מאחורי כל עסק באשר הוא, יש אותך – בעל / בעלת עסק שהחליטו להגשים חלום. זהו יכול להיות החלום לעשות מחזור עסקאות בפעם הראשונה ע"ס 60 אלף בחודש, וזהו יכול להיות החלום לעסוק מקצועית בדבר מה שאנחנו כה אוהבים, הגשמה עצמית.
נהוג לעתים לראות בייעוץ עסקי כמעין תחום שהוא מאוד קר ומחושב. באנו לעשות סדר במספרים, להחליט היכן חותכים בבשר, ולשנות את אחוזי הרווח.
בפועל אם תשאלו אותי, יש כאן רגש שמניע את המכונה העסקית הזו. שירות הייעוץ העסקי שאני מעניקה אכן מביא איתו המון מספרים ודאטה, אך אי אפשר לנתק אותו מ'מנטורינג'. להוביל ולצעוד יחד אתכם לעבר שינוי.
אם הגעתם לכאן, זהו סימן שיש לכם חזון ויעדים שלתחושתכם הוחמצו, או עוד טרם מומשו. מטרתי היא שנגרום לזה לקרות.
אם כך, כיצד מתחילים?
ניגשים אל העבודה. יש לנו המון שיעורי בית לעשות, גם לי וגם לכם. זה הזמן להפשיל שרוולים ולהירתם אל המלאכה.
שלב ראשון: אפיון והיכרות עם עסק / אתכם
אקביל את זה לתהליך שמפיק סרטוני תדמית שאני עובדת איתו עושה עם לקוחותיו: עוד לפני שכותבים תסריט, לפני שקובעים יום צילומים, לפני שניגשים לעריכת החומרים – לפני שניגשים אל המלאכה בכלל, קודם כל מאפיינים.
אותו מפיק סרטונים מסביר לי שהוא רוצה לדעת למי הוא מייעד את הסרטון, הוא רוצה להבין את קהל היעד, את השאיפות של העסק ומה התמורה שהוא רוצה להפיק מן הסרטון. מבלי שיעשה שיעורי בית, לא יוכל לספק מוצר מוגמר.
אותו הדבר מתקיים גם בייעוץ עסקי:
מי העסק? מי האנשים שעומדים מאחורי העסק? מה הם היעדים? הציפיות? החלומות?
דרך ההיכרות שלי אתכם, אדע גם לתכנן את ה'מוצר' הנכון עבורכם.
שלב שני: בחינת המצב הנתון
אנחנו עדיין מבצעים אפיון, רק שכאן נתחיל להרגיש את העשייה בפועל.
כבר בשלב הראשון אבקש ללמוד על המצב הנוכחי. לדעת היכן העסק עומד כיום מראות עיניכם. יחד עם זאת, הפעם גם ארצה לראות נתונים ממשיים. עלינו לרדת אל השטח ולבחון את סטטוס הפעילות הכלכלית.
לצד בחינת דו"ח הרווח וההפסד של בית העסק, נבדוק האם יש טבלאות המשקפות את ההכנסות וההוצאות. במידה ולא, נקים כאלו שישרתו אותנו נאמנה מעתה והלאה. נבצע בדיקת עומק שתכלול מסמכים חשבונאיים וסקירת כלל ההוצאות החל מהוצאות תפעוליות, דרך תשלומים על ספקים ועד לחומרי גלם.
למה זה כה חשוב?
אקביל את זה לחששות שעולים בקרב בעל/ת עסק. ברגע שנרשום את כל החששות שלנו על נייר, הם כבר לא ייראו כל כך מאיימים. הם אפילו ייראו מסודרים ויאפשרו לנו לפעול באופן שקול.
על אחת כמה וכמה, כאשר מדובר בכסף שלנו הלכה למעשה. כאשר נרשום ונמפה את הכל. נעשה סדר, נסיר מעצמנו תחושת אי-וודאות וחשש, ונוכל להתחיל לפעול.
שלב שלישי: הכרת פעילות העסק
כיצד גלגלי השיניים של העסק עובדים. מה המכניקה מאחורי הכל.
העסק נשען בעיקר על מכירות מקוונות מתוך אתר אינטרנט? האם העסק מבוסס על מוקד מכירות טלפוני שפונה ללידים וסוגר עסקאות? שירות לקוחות?
היכרות עם פעילות העסק, חשובה בשלושה מישורים:
- תועלת – האם הפעילות במתכונת הנוכחית מוכיחה את עצמה? האם יש תקשורת יעילה בין מחלקת שירות המכירות לבין שירות הלקוחות? זוהי כמובן רק דוגמה קטנה.
- אבטלה סמויה – האם בעלי התפקידים בעסק מצדיקים את עצמם? לא בהכרח שבדיקה שכזו תוביל אותנו להחלטה לפטר עובדים, אך אולי נוכל לייעל את התפקידים שלהם או לייעד אותם למשימות חדשות.
- הוצאות שוטפות – האם פעילות העסק מצדיקה את גובה ההוצאות? היכן ניתן להתייעל? האם ספק יקר או חומרי גלם יקרים הם בגדר הכרח? או שמא מומלץ שנערוך סקר שוק וחושבים מחדש?
שלב רביעי: יצירת תכנית פעולה
מדהים להסתכל אחורה ולהבין כמה עבודה עשינו, ורק בשביל להגיע אל השלב הזה. לעתים 3 השלבים הראשונים יהיו מהירים, לעתים הם יצריכו מלאכת מחקר יותר מעמיקה.
לאחר שכל החומרים וכל המידע ייאסף, נוכל להרכיב תכנית פעולה. גם כאן – הכל מסודר, הכל ברור. אנחנו מסמנים יעדים, אנחנו מבינים היכן אנחנו צריכים להשתפר והיכן אנחנו חזקים.
זוכרים שאמרתי כי ייעוץ עסקי הוא מנטורינג? תכנית פעולה מאפשרת לנו לבצע גם שינוי פסיכולוגי ממשי. היא מאפשרת לנו להבין מה נדרש מאתנו ולהירתם לכך.
ננסה לדמות את זה להליכה אל עבר קו אופק. כאשר קו האופק נקי ואין לנו יעד, זה יכול להיות מתסכל. כאשר ברור לנו שהמבנה הגבוה שמרוחק מאתנו הוא נקודת היעד – הכל הופך להיות יותר קל, יותר מוגדר ויותר ברור.
אם אצמד למונחים מקצועיים יותר, תכנית זו נקראת תכנית עסקית. בלינק שצירפתי, תוכלו לקבל פרטים מלאים עליה, ובקצרה היא כוללת:
- סיכום מנהלים – תקציר המונה את עיקרי התכנית
- מפרט העסק – המוצרים / השירותים שהעסק מציע. עלויות הייצור או מתן השירות, עלויות שיווק המוצרים / השירותים.
- בדיקת הזירה העסקית – חקר מתחרים, בדיקה הבוחנת מיהו קהל היעד שלנו ומול מי אנחנו מתמודדים על אותם הקהלים.
- מבנה העסק – המבנה של העסק הלכה למעשה, סד"כ, היררכיה, בעלי תפקידים.
- מכירות – וכן גם שיווק. מה הם יעדי המכירות שלנו, מה הצפי שאנו קובעים, כיצד נגרום למכירה להתרחש.
- תחזית כלכלית – צפי הרווחים. יוצרים אסטרטגיה כלכלית ברורה ונהירה.
אציין שלעסקים רבים אין תכנית עסקית קיימת. במידה ואין, נייצר אחת. במידה ויש תכנית עסקית, נפתח אותה, ונבין אילו שינויים צריכים להתבצע.
שלב חמישי: מבצעים שינויים
ייעוץ עסקי וכל שכן ייעוץ עסקי במרכז הארץ הנחשב למאתגר אף יותר לנוכח ההוצאות, מחייב אותנו במרבית המקרים לביצוע שינויים.
שינויים אלו יכולים להתבטא במגוון רחב של רבדים שונים:
- ביצוע שינוי במבנה העסק ובמטרות ויעדי התפקידים
- ביצוע שינוי במחיריהם של המוצרים השונים או השירותים כך שיהפכו לרווחיים (או לחילופין כדי שיאפשרו מחירים אטרקטיביים יותר)
- בחינת עלות ספקים ועלות חומרי גלם. לעתים אנו נשאבים למציאות כספית מסוימת, מבלי שאנו בוחנים חלופות משתלמות.
- סדר עדיפויות, ניהול צוותים וניהול זמן – בעל או בעלת עסק ש'טובעים בעבודה' ולא מוצאים זמן לנהל את העסק, עלולים למצוא את עצמם מכבים שריפות בכל יום ויום. זמן וניהול הם המפתח להצלחה.
השלבים הבאים
מכאן אנחנו פועלים באופן שוטף.
בוחנים את הדרך שבה העסק פועל, היכן השיפורים צלחו, והיכן יש לחדד ולהתייעל.
לעתים מדובר במפגשים תכופים, ובעיקר בהתחלה; לעתים אף מדובר במפגשים שיכולים להתקיים אחת לחודש.
בשיחת ייעוץ ראשונה איתי, אשמח להכיר אתכם, ולהסביר לכם על התהליך.
היכן השירות ניתן?
שאלה תכופה שעולה היא אם השירות מתבצע אצלי במשרד או בבית העסק. הייעוץ והפגישות מתקיימים אצלכם בבית העסק.
המטרה שלי ושלכם היא שאני אהיה חלק בלתי נפרד מהעסק. שבדיוק כמו שאתם חיים ונושמים את העסק, כך גם אני אכיר אותו לעומקו.
המפגשים הראשונים מוכרחים להתבצע בבית העסק, ואחריהם ניתן לערוך מפגשים תקופתיים או פגישות בזום.
אני מספקת את שירותיי בכל ערי המרכז, מישור החוף הדרומי והשרון.
התייעצו איתי
מחפשים או מחפשות אחר שירותי ייעוץ עסקי במרכז הארץ?
שמי שירן אטלס, ואני מזמינה אתכם לשיחת היכרות ראשונית במהלכה אשמח לשמוע עליכם, על החלומות שלכם, ולאן אתם שואפים להגיע.
ניתן להשאיר לי פניה באתר לקבלת שיחה חוזרת, או ליצור איתי קשר טלפוני ישיר.